Ahogy megnyitod a cikket eszedbe jut, hogy mi is mekkora zsigeri szemetek vagyunk, mert hozzánk is Facebookról estél be. Innen kaszáljuk a kattintásokat és hőbörgünk? Leírom elejétől a végéig, miért gondolom, hogy a Facebook hanyatlása előtt állunk, és miért állunk mi is mindig a kékeres rosszabb végén.
Aki még emlékszik a Face előtti időkben is voltak közösségi oldalak, MySpace, itthon IWIW, MyVIP. Ezek megadták a felfedezés élményét, rátaláltál az ezer éve se látott osztálytársakra, kollégákra, röhögve lapoztad a frissen feltöltött pixeles profilképeket.
Érdekes volt, újdonságként hatott, és kinyitotta a világot. Majd jött a Facebook és mellette minden elsorvadt, nagy mágnesként elszívott mindenkit, mert olcsó drogokat kínált. A hazai felfutás éveiben pörögtek az additív játékok, a FarmVille-be millióan belecsúsztak, és csak özönlöttek a kérések virtuális disznóért, búzáért, a jó ég tudja miért. A tömeg tehát megjelent, a mobilokkal pedig robbanásszerűen terjedt a netes elérés is, már mindenki ott volt a hálón 0-99 év között.
Erre rákaptak a cégek, ahol a tömeg, ott az elérés, és jöttek a személyes profilokból átalakult céges oldalak, a Facebook pedig pár év alatt egyfajta hírolvasó fal lett, amit a végtelenségig lehet görgetni. Elapadtak az ismerősök posztjai, de ez talán nem volt akkora érvágás, hiszen aki valóban érdekel, azt úgyis felhívod, találkozol vele, és nem kell látni az ebédre készített babgulyását ahhoz, hogy eszedbe jusson.
A hírfalas időszak is további duzzadást okozott, és ahogy kell jött a dugulás, a szar pedig felszínre került. Amikor már elfogytak az érdekes, aktuális hírek, jött a sok virális sztorira épülő oldal, ahol pszichológiai alapon kimaxolták a kattintási hajlandóságot. Buzzfeed, Viralnova, és társaik.
A Facebook természetesen meg akarta fejni az egyre tollasodó, sokasodó médiumokat, ezért szép lassan visszavágta az oldalak elérését. Nem azonnal, minden évben pár százalékot, a fizetett hirdetések felé terelve az olvasóikat féltő sikeres portálokat. Elég csak beírni a Google keresőjébe: “Facebook elérés csökkenés”. Minden évre jut pár pánikhangulatú írás, ami persze gyógyírt is kínál a bajra.
Persze amíg a felhasználó joga a megosztás, addig a hülyeségre mindig lehet alapozni, így azok nyertek végül, akik a legordasabb kamut, a legmocskosabb hazugságot tolták a nép elé. Eljött a Fake News, a hamis hírek kora.
Ez egyre mélyebb spirálba taszította a hitelességet, botrány botrányt követett, a Facebook szerepet kapott a politikában, idén már többször láthattuk a Facebook atyját, Cukkembert, ahogy fehéres sárgás monoton fejjel felelget az őt kérdező EU-s, vagy USA kongresszusi bizottságok előtt.
Így jutottunk el 2018-ba, amikor láthatóan, totálisan visszavágták a kamu oldalak, furcsa klikkvadászok, és a normális többséget adó magazinok elérését is. Előtérbe került az ember, de ezzel ugye maradt a hülyeség, sőt a mértékbe tovább nőtt.