Október 1-jétől új előírások léptek életbe Németországban, amelyek komoly változásokat hoznak az autósok számára. A 2018. január 1-je előtt gyártott, kizárólag M+S (Mud+Snow) jelzésű négyévszakos gumiabroncsok többé nem használhatók téli útviszonyok esetén. Ezeket az abroncsokat mostantól csak az „Alpine” jelzéssel ellátott gumik válthatják fel, amelyeket egy három hegycsúcs és hópehely szimbólum díszít, az úgynevezett Three-Peak-Mountain-Snowflake (3PMSF).
Az új szabályozás értelmében Németország már csak az ilyen Alpine jelzésű abroncsokat ismeri el téligumiként, tehát az átmeneti időszak szeptemberben lejárt. Ez különösen fontos hír azoknak az autósoknak, akik még mindig az M+S jelzésű abroncsokat használják, hiszen mostantól pénzbírsággal sújthatók.
Mikor érdemes cserélni?
Az ADAC, a Német Autóklub is hangsúlyozta, hogy az M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsok többé nem felelnek meg a téli közlekedési követelményeknek. Akik még mindig ezeket használják, 60 eurós bírságra számíthatnak, míg baleset esetén akár 120 euró is lehet a büntetés összege. Sőt, a biztosítók egy részleges kártérítést is alkalmazhatnak, ha a baleset bizonyíthatóan a nem megfelelő abroncsok miatt történt.
Téli gumiabroncsok választása: miért fontos az Alpine jelzés?
A Three-Peak-Mountain-Snowflake (három hegycsúcs) szimbólum használata egy szigorú tesztelési folyamat eredménye, amely garantálja a gumi optimális téli teljesítményét. Aki tehát téli gumit vásárol, mindenképp figyeljen arra, hogy a 3PMSF jelzéssel ellátott terméket válassza. Ezek az abroncsok biztosítják a legjobb tapadást, stabilitást és biztonságot a havas, jeges útfelületen.
Ha nincs hó, akkor minek a téli gumi?
A telekre itthon már nem igazán jellemző a nagy havazás, ezért sokan úgy gondolják, hogy mivel nincs hó, téli gumi sem kell az autóra. Ez tévedés, ugyanis a téli gumi nem csak akkor biztonságosabb, ha hó fedi az aszfaltot.
- A nagyobb rugalmasság jobb tapadást jelent
- A lamellák ereje: a mélyebb, nagyobb és különböző formájú lamellák (apró bevágások a gumi futófelületén) szerepe, hogy elvezessék a vizet, a havat és a latyakot a futófelületről
- Csökkenti az aquaplaning kockázatát, és növeli a tapadást a veszélyes utakon, amelyeket például olvadó hóréteg borít.
- A téli abroncsok keverékeket úgy alakítják ki, hogy csökkentsék a féktávolságot nem csak hóval borított, de hideg aszfalton is.
- 4 milliméteres profilmélység elérését követően már nem érdemes használni egy téli gumiabroncsot.
Ne akarj így járni:
Nemzetközi reakciók: Horvátország és Szerbia álláspontja
Németország döntése nemcsak helyben, hanem nemzetközi szinten is visszhangot váltott ki. Horvátországban, ahol az M+S abroncsok szintén népszerűek, sokan felháborodással fogadták a hírt. Željko Marušić, horvát közlekedéstudományi professzor az RTL-nek elmondta, hogy az M+S valójában nem felel meg a téli gumi követelményeinek, így a német szigorítás érthető, még ha sokan nehezen is fogadják el. Szerbiában november 1-jétől kötelező a téli felszerelés, de csak akkor, ha az úttestet hó vagy jég borítja.
Összegzés
Az autósok számára különösen fontos, hogy figyelemmel kísérjék a téli gumiabroncsokra vonatkozó szabályozásokat, hiszen a közlekedésbiztonság mellett a pénztárcájukat is óvhatják a megfelelő választással. Az új német előírások célja, hogy növeljék a biztonságot, és csökkentsék a balesetek kockázatát a téli útviszonyok között.